Hoe hortensia's student, teler en onderzoeker met elkaar verbinden

Home > Actueel > Hoe hortensia’s student, teler en onderzoeker met elkaar verbinden

Peter de Munck, hortesiateler in het Westland is dolenthousiast over zijn samenwerking met Hogeschool Inholland: “Toen ik zo oud was als de studenten Tuinbouw & Agribusiness waar ik nu mee samenwerk, liep je stage bij een kweker. Zo'n man kwam dan heel af en toe iets vertellen en dan moest je maar hopen dat je er iets van op stak. Hoe anders is dat nu! De studenten hier runnen gewoon hun eigen kas, hun eigen kindje. Dat is zo gaaf om te zien en aan bij te dragen” 

Samen met onderzoeker Jeroen Sanders van Vertify, tuinbouwadviseur Wim van de Ende, docent-onderzoeker Frank van der Helm en de studenten is Peter bezig met een onderzoek naar energiebesparende teeltmethoden voor hortensia’s. Een mooi voorbeeld van hoe organisaties succesvol kunnen samenwerken met onderzoekers en studenten van Inholland. Het hortensia-onderzoek is onderdeel van het grotere onderzoeksproject ‘Het Nieuwe Telen, gas erop!.’

Met studenten werken, leren én kennis opbouwen
Het hortensia-onderzoek kwam tot stand door een eerder uitgevoerd onderzoek naar cybidium (orchidee) binnen Het Nieuwe Telen, gas erop!. Peter was enthousiast over de resultaten van het onderzoek en stapte naar Inholland met de vraag of een soortgelijk onderzoek ook mogelijk zou zijn voor zijn teelt: de hortensia. Het idee dat hij op die manier met studenten kon samenwerken en tegelijkertijd kennis opbouwen maakte hem enthousiast. Frank van der Helm, docent-onderzoeker bij Hogeschool Inholland: “Vanuit daar hebben we Jeroen Sanders van Vertify en tuinbouwadviseur Wim van der Ende erbij betrokken. Samen hebben we gekeken welke interessante aspecten er op dit moment spelen in de sector en hoe dit aansluit bij het vak Toegepast Teeltonderzoek dat tweedejaars studenten van de opleiding Tuinbouw & Agribusiness volgen. Zo zijn we gezamenlijk gekomen tot een vraagstuk voor het onderzoek. Door op deze manier tot vraagstukken te komen weten we zeker dat onze onderzoeken relevant zijn.”

Toen Frank zeven jaar geleden begon als docent bij Inholland werkte studenten voornamelijk aan fictieve opdrachten, verzonnen door docenten. Daar wilde hij verandering in brengen. “Door het werkveld te betrekken bij het onderwijs krijg je veel relevantere vraagstukken die écht spelen in de praktijk. Studenten voelen dat ook en worden uitgedaagd en gemotiveerd door het feit dat ze aan het einde van de rit iets opleveren dat echt toegepast kan worden. Je merkt ook dat de het samenwerken met bijvoorbeeld een teler en adviseur ervoor zorgt dat ze zichzelf van hun beste kant willen laten zien. En juist díe intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat ze dieper in zo’n onderzoek duiken, beter opletten en de kennis die ze opdoen beter onthouden.”

Buiten de gebaande paden treden
Dat het inderdaad niet blijft bij een ‘verslagje’ schrijven voor school, wordt duidelijk wanneer je de betrokken partijen vraagt naar de meerwaarde dat het onderzoeksproject heeft voor hun eigen werk. Peter: “In kleine stapjes leer ik steeds weer nieuwe dingen bij. De studenten durven echt out of the box te denken, wat mij weer laat zien dat de dingen niet altijd hoeven te gaan zoals ik ze geleerd heb: zo blijkt er veel meer mogelijk dan je zelf denkt.”

Daarnaast biedt het onderzoek ook de ruimte en het budget om te experimenteren, iets waar in het dagelijks werk van telers vaak geen ruimte voor is.  Onderzoeker Jeroen van Vertify: “In een omgeving als deze kun je ook echt de extremen opzoeken. Door te spelen met verschillende watergiftstrategieën en het EC-gehalte in de voeding van de plant in combinatie met verschillende teeltfactoren, onderzoeken de studenten hoe je een compacte kwalitatief goede hortensia kunt telen op een energiezuinige manier. Dat levert waardevolle inzichten op voor zowel de telers als de sector."

De sector in beweging
Tijdens het onderzoek zijn er ook excursies geweest waarbij andere hortensiatelers een kijkje kwamen nemen in de kas. Peter de Munck:  “Het is mooi om te zien hoe ons hortensia-onderzoek ook het besef van belang van onderzoek binnen de sector aanwakkert. Telers die het allemaal niet zo nodig vonden, zijn na hun bezoek toch enthousiast. Zo zie je dat dit soort kleinschalig onderzoek zorgt voor interesse binnen de sector. Daarnaast laat het zien dat, ondanks de relatief kleine teelt, er wél interessante dingen gebeuren en mogelijk zijn.”

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer nieuws

Broccolitelers werken aan voedselzekerheid

Maatregelen die de broccolitelers hebben uitgedacht worden getoetst in het project ‘Op weg naar 2030 richting een robuust broccoli-teeltsysteem’. In...

Gangbare tulpen leren van biologische teelt

In hoeverre zijn galmijt, vuur, virus en onkruid met een geïntegreerde gewasaanpak te beheersen in tulpen en bijgoed? Ervaringen uit...

Aanvragen kennisvoucher

Aanvragen kennisvoucher weer mogelijk!